Home ORGANISATIEOPSTELLINGEN - TRAININGEN
ORGANISATIEOPSTELLINGEN - TRAININGEN PDF Print E-mail

ORGANISATIEOPSTELLINGEN

Er worden op regelmatige tijdstippen seminaries aangeboden voor het ondernemen, werknemers en werkgevers, sociale organisaties en beroepsvragen.

EEN OPSTELLING OP AANVRAAG LEES HIERVOOR DE ONDERSTAANDE TEKST.

 

Duur

1 Dagdeel

 je hebt een vraag over jouw organisatie

Interview

Indien je een vraag hebt over jouw organisatie, zij het als CEO, CFO, CIO, CTO, manager, leidinggevende, ondernemer, teamleider, lid van een team, medewerker enz., dan volgt er eerst een interview, waarbij nauwkeurig de inhoud van de vraag wordt gekaderd binnen het geheel van de organisatie. Dit altijd met respect ten opzichte van het geheel van de organisatie. Dit interview heeft plaats vóór de start van de organisatieopstelling. Tijdens dit interview wordt er gefocust op wat belangrijk is en welke de belangrijke elementen zijn dit met betrekking tot de vraag.

Opstelling

Na het interview volgt een opstelling met betrekking tot de vraag. Hiervoor zijn representanten nodig.

Representanten zijn mensen die meestal niet tot de organisatie behoren en die teamleden, of een afdeling, of een product, of een strategie, of een afdelingshoofd, of de stichter van de onderneming (dit zijn slechts enkele voorbeelden) representeren in de opstelling. De vraagsteller stelt dan die representanten op in de ruimte (lokaal) volgens zijn innerlijk beeld. Zo bekomt de vraagsteller en de opsteller een ruimtelijk en voelbaar inzicht over de verhoudingen in relatie tot zijn vraag. 

STAP VOOR STAP NAAR EEN OPLOSSING

Door het beeld van de opstelling en de verhouding onderling van de representanten, de bewegingen van de representanten, wat zij waarnemen en voelen, kan de opsteller de verstrikkingen en de onderliggende dynamiek die de energie gevangen houdt, ontrafelen. Stap voor stap  werken we naar de oplossing die de gevangen energie vrij maakt. Hier kunnen bv. oplossende zinnen voor nodig zijn, bv. een afdeling die een taak overnam die de hunne niet was, geeft in respect de taak terug daar waar de verantwoordelijkheid ligt. De klant kan hier ook zelf in de opstelling komen, voor zover dit nog niet was gebeurd.   

Debriefing van de klant (vraagsteller) - Slot